La comunicazione negli enti locali: tra comunicazione istituzionale e comunicazione politica (Communication in local institution: between institutional communication and political communication)
Keywords:
communication;, political parties;, local authorities;Abstract
Purpose of the paper: The aim of paper is to interpret the role of communication at local government level through assessing strategic action on the part of the governing body: Board, Mayor, Councillors, in devising communication activities for propaganda purposes, either institutional or social.
Methodology: The research method used addresses the issue in theoretical, normative and empirical terms through a quali-quantitative analysis of Local Authority key documents, interviews with public officials, government staff and those of the opposition.
Findings: The research examines the activities and modes of communication on the part of Local Authorities by means of an in-depth analysis of the relationship between institutional and political communication.
Research limitations: The research was conducted on Italian municipalities with over 50.000 inhabitants (149) therefore - and this is a limitation - it cannot be generalized to other government authorities. In this context, new insights would be useful.
Originality/value: In detail, the paper analyzes and explores the relationship between institutional political and public communication, an issue which has rarely been the subject of a specific study. Much research in the literature has investigated various aspects of the two types of communication individually, however, to date, the relations between the two are a relatively unexplored area of analysis.
References
ANSELMI L. (2001) (a cura di), L’azienda comune: principi e metodologie economico- aziendali per gli enti locali, Maggioli, Rimini.
ARENA G. (2005), “La comunicazione pubblica “parte integrante” dell’azione amministrativa”, in Rolando S. (coordinato da), Situazione e tendenze della comunicazione istituzionale in Italia (2000-2004) - Rapporto al Ministro per la Funzione Pubblica, Iulm-Dipartimento della funzione pubblica, Studio Kromia, Milano.
CRAIG C.S., DOUGLAS S. P. (2005), International Marketing Research, John Wiley & Sons, Ltd, Chichester, England.
EISENHARDT K.M. (1989), “Building Theories from Case Study Research”, Academy of Management Review, vol. 14, n. 4, pp. 532-550.
FACCIOLI F. (2000), Comunicazione pubblica e cultura del servizio, Carocci, Roma.
GLENNY L. (2008), “Perspectives of Communication in the Australian Public Sector”, Journal of Communication Management, vol. 12, n. 2, pp. 152-168.
GRANDI R. (2006), La comunicazione pubblica. Teorie, casi, profili normativi, Carocci, Roma.
GUTHRIE J., PETTY R., YONGVANICH K., RICCERI F. (2004), “Using Content Analysis as a Research Method to Inquire Into Intellectual Capital Reporting”, Journal of Intellectual Capital, vol. 5, n. 2, pp. 282-293.
HEISE J.A. (1985), “Toward closing the confidence gap: An Alternative Approach to Communication between Public and Government”, Public Administration Quarterly, vol. 9, n. 2, pp. 196-217.
HOLSTI O.R. (1969), Content Analysis for the Social Sciences and Humanities, Addison-Wesley, Reading, Massachusetts.
INVERNIZZI E. (1997), “La comunicazione per il cambiamento negli enti pubblici”, Amministrare, n. 3.
INVERNIZZI E. (2002), “La poliedricità della comunicazione per lo sviluppo dell’impresa”, Sinergie, n. 59.
LANZILLOTTA L. (2002), “Comunicazione politica e comunicazione istituzionale: alcune riflessioni sulla legge 150”, Matrix, n. 3.
MANCINI P. (1996), Manuale di comunicazione pubblica, Laterza, Roma.
MARTELLO S., PESANTE G. (2004), Santi, Poeti e Comunicatori. Colloquio informale sulla legge 150/2000, Fara Editore, Santarcangelo di Romagna (RN).
MAZZOLENI G. (2004), La comunicazione politica, Il Mulino, Bologna.
MELE R. (2002), “Il processo di comunicazione e informazione”, Azienditalia, n. 11.
MELE R., STORLAZZI A. (2006) (a cura di), Aspetti strategici della gestione delle aziende e delle amministrazioni pubbliche, Cedam, Padova.
MELE R., ADINOLFI R., BOTTI A., VESCI M. (2011) (a cura di), La governance degli Enti Locali. Principi e strumenti, Giappichelli, Torino.
MEO B. (2003), “Gli uffici stampa”, in T. Krasna (a cura di) Informazione e comunicazione della P.A. dopo la legge n. 150/2000, Istituto poligrafico e Zecca dello Stato S.p.A., Roma.
PARISI A. M. L. (1997), “Per fare comunicazione pubblica occorre riconoscere l’esigenza di specifiche professionalità”, Comunicazione pubblica, n. 42.
PIRA F. (2001), Di fronte al cittadino. Linee per la comunicazione dell’ente pubblico nel territorio, Franco Angeli, Milano.
ROLANDO S. (1990), Lo stato della pubblicità di Stato, Edizioni Il Sole 24 Ore, Milano.
ROLANDO S. (1995) (a cura di), La comunicazione pubblica in Italia, Editrice Bibliografica, Milano.
ROLANDO S. (2001), Teoria e tecniche della comunicazione pubblica, Etas Libri, Milano.
ROLANDO S. (2004), La comunicazione di pubblica utilità. Identità, politica, istituzioni, pubblica amministrazione, Franco Angeli, Milano.
ROVINETTI A. (2002), Diritto di parola. Strategie, professioni, tecnologie della comunicazione pubblica, Edizioni Il Sole 24 Ore, Milano.
SEPE S. (2003), “Le strutture di comunicazione/informazione nell’amministrazione centrale dello Stato”, Rivista italiana di comunicazione pubblica, n. 17.
UNERMAN J. (2000), “Methodological Issues: Reflections on Quantifications in Corporate Social Reporting Content Analysis”, Accounting, Auditing & Accountability Journal, vol. 13, n. 5, pp. 667-681.
WEBER R.P. (1990), Basic content analysis, Sage, II edition, California.
WOLTON D. (1995) “Les contradictions de la communication politique”, Hermès, Communication et politique, n. 17-18, pp. 107-124.