Il valore culturale del patrimonio naturale nella promozione dello sviluppo sostenibile (The cultural value of natural heritage in promoting sustainable development)

  • Marialuisa Saviano
Keywords: natural heritage, cultural value, viable systems approach, enhancement, sustainability, sustainable development

Abstract

Purpose of the paper: This paper aims to contribute to the definition of possible models for the enhancement of cultural heritage from the perspective of economic, social and environmental sustainability.

Methodology: Viewing the environment as a naturalistic component of cultural heritage, this work is developed by benefitting from the interpretative tools of the general schemes of the Viable System Approach and makes reference to the case of the Biosphere Reserves of the UNESCO ‘Man and the Biosphere’ (MaB) Program.

Findings: Our contribution puts forward a model for enhancing cultural heritage from the perspective of sustainability. The analysis of the ‘MaB’ model brings to light the value of a site as a result of the dynamic evolution of the relationship between man and nature, thus aiming to overcome a traditional objective view of value. In our research, value is understood in terms of the ability to implement models of sustainable development which integrate economic, social and environmental perspectives in a single sustainability framework.

Research limits: The paper proposes the conceptual elaboration of a case study whose potential can be explored through further empirical research.

Practical implications: The proposed interpretation of the theme ‘Heritage, management and business’ suggests interesting developments by highlighting the key role of the firm and the contribution of management.

Originality of the paper: The interpretive approach developed in the paper brings traditionally misaligned economic, social and environmental perspectives under a unified framework focused on sustainability.

References

AA.VV. (2003), AP - Il sistema nazionale delle aree protette nel quadro europeo: classificazione, pianificazione e gestione, Convenzione tra il Ministero dell’Ambiente, Servizio Conservazione della Natura e il CED-PPN (Centro Europeo di Documentazione sulla Pianificazione dei Parchi Naturali) Politecnico e Università di Torino, Alinea Editrice.

ADEBOWALE M. (2002), “Towards a socially inclusive sustainable development research agenda”, in Eames M., Adebowale M., Sustainable development and social inclusion. Towards an integrated approach to research, York Publishing Services Ltd, York, pp. 4-16.

ARRIGO E. (2008), Responsabilità aziendale in economia di scarsità. Il caso Olivetti, Giappichelli, Torino.

BACCARANI C., GOLINELLI G.M. (2011), “Per una rivisitazione delle relazioni tra impresa e territorio”, Sinergie, n. 84, pp. VII- XIII.

BANINI S. (2013), “Le classificazioni UNESCO: uno sguardo d’insieme”, Sinergie Rapporto di ricerca, n. 37, pp. 13-44.

BARILE S. (2000), Contributi sul pensiero sistemico in economia d’impresa, Arnia, Salerno.

BARILE S. (2008), L’impresa come sistema, Giappichelli, Torino.

BARILE S. (2009), Management Sistemico Vitale, Giappichelli, Torino.

BARILE S. (2012), “Verso una novata ipotesi di rappresentazione del concetto di bene culturale”, in Golinelli G.M. (a cura di), Patrimonio culturale e creazione di valore. Verso nuovi percorsi, Cedam, Padova, pp. 71-96

BARILE S. (2014), “Towards a Novel Conception of Bene Culturale”, in Golinelli G.M. (Ed.), Cultural Heritage and Value Creation, Springer International Publishing, New York, pp. 53-70.

BARILE S., GOLINELLI C.M. (2008), “Modalità e limiti dell’azione di governo del territorio in ottica sistemica”, in Barile S. (a cura di), L’impresa come sistema. Contributi sull’Approccio Sistemico Vitale (ASV), Giappichelli, Torino, pp. 243-268.

BARILE S., CALABRESE M. (2011), “Business design e consonanza di contesto”, Sinergie rapporti di ricerca, n. 11, pp. 1-26.

BARILE S., MONTELLA M., SAVIANO M. (2011), “Enhancement, Viability and Value of Cultural Heritage. Towards a Service-Based Systems Approach”, in Gummesson E., Mele C., Polese F. (eds), The 2011 Naples Forum on Service. Service-Dominant Logic, Network & Systems Theory and Service Science: integrating three perspectives for a new service agenda, Giannini Editore, Napoli.

BARILE S., SAVIANO M. (2012a). “Dalla Gestione del Patrimonio di Beni Culturali al Governo del Sistema dei Beni Culturali”, in Golinelli G.M., (a cura di), Patrimonio culturale e creazione di valore, Verso nuovi percorsi, Cedam, Padova, pp. 97-148.

BARILE S., SAVIANO M. (2012b), “Oltre la partnership: un cambiamento di prospettiva”, in Esposito De Falco S., Gatti C. (a cura di), La consonanza nel governo dell’impresa. Profili teorici e applicazioni, Franco Angeli, Milano, pp. 56-78.

BARILE S., SAVIANO M., IANDOLO F. (2012), “L’innovazione tra creatività e sostenibilità”, in Barile S., Polese F., Saviano M. (a cura di), Immaginare l’innovazione, Giappichelli, Torino, pp. 103-140.

BARILE S., SAVIANO M., POLESE F., DI NAUTA P. (2013), “Il rapporto impresa-territorio tra efficienza locale, efficacia di contesto e sostenibilità ambientale”, Sinergie, n. 90, pp. 25-49.

BARILE S., SAVIANO M. (2014a), “Resource integration and value co-creation in cultural heritage management”, in Aiello L., (Ed.), Management of Cultural Products: E-Relationship Marketing and Accessibility Perspectives, IGI Global, Hershey, PA, pp. 58-82.

BARILE S., SAVIANO M. (2014b), “From the Management of Cultural Heritage to the Governance of the Cultural Heritage System”, in Golinelli G.M., (Ed), Cultural Heritage and Value Creation. Towards New Pathways, Springer International Publishing, New York, pp. 71-103.

BARILE S., SAVIANO M., SIMONE C. (2014), “Service economy, knowledge and the need for T-shaped Innovators”, World Wide Web, vol. 18, n. 4, pp. 1177-1197.

BARILE S., SAVIANO M., IANDOLO F., CAPUTO F. (2015a), “La dinamica della sostenibilità tra vortici e correnti”, in XXXVII Convegno Nazionale AIDEA “Sviluppo, sostenibilità e competitività delle aziende: il contributo degli economisti aziendali”, Piacenza, 10-11-12 settembre 2015.

BARILE S., TOMMASETTI A., SAVIANO M. (2015b), “I parchi e le aree protette tra funzione di tutela e finalità di valorizzazione in ottica di sostenibilità”, in Golinelli G.M. (a cura di), Patrimonio culturale e creazione di valore. La componente naturalistica, Cedam Kluwer, Padova, pp. 67-114.

BAUER R.A. (1966), Social Indicators, The MIT Press, Cambridge.

BEBBINGTON J., UNERMAN J., O’DWYER B. (eds) (2014), Sustainability accounting and accountability, Routledge, Londra.

BLOWERS A. (1993), “The Time for Change”, in Blowers A. (ed.), Planning for a Sustainable Environment, Earthscan, London.

BONEL E., MORETTI A., RISPOLI M., TAMMA M. (2005), “I prodotti culturali in una prospettiva economico-manageriale”, Economia della cultura, vol. 15, n. 4, pp. 497-512.

BONFANTI A. (2009), “Sviluppo sostenibile in azione: il ruolo delle Banche di Credito Cooperativo nella comunità locale”, Mercati e Competitività, fascicolo 2, pp. 61-81.

CAFFERATA R. (1987), “Un’interpretazione dialettica del rapporto tra organizzazione e ambiente esterno”, Finanza marketing e produzione, fascicolo 2, pp. 69-108.

CARRUS P.P., MELIS G. (2006), L’innovazione delle scelte strategiche in condizioni di crescente complessità. Risorse, processi e competenze per la creazione di valore nel nuovo scenario, Franco Angeli, Milano.

CARROLL A.B. (1979), “A three-dimensional conceptual model of corporate social performance ”, Academy of Management Review, vol. 4, n. 4, pp. 497-505.

CARROLL A.B. (1991), “The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders”, Business Horizons, vol. 34, n. 4, pp. 39-48.

CARROLL A., BUCHHOLTZ A. (2014), Business and society: Ethics, sustainability, and stakeholder management, Cengage Learning, United Kingdom.

CASELLI L. (2003), “La ri-legittimazione sociale dell’impresa”, Sinergie, n. 61-62, pp. 117-131.

CASELLI L. (2005), “La responsabilità social dell’impresa tra democrazia e mercato”, Sinergie, n. 67, pp. 45-53.

CHANDLER J.D., VARGO S.L. (2011), “Contextualization and value-in-context: How context frames exchange”, Marketing Theory, vol. 11, n. 1, pp. 35-49.

CIASULLO M.V., TROISI O. (2013), “Sustainable value creation in SMEs: A case study”, The TQM Journal, vol. 25, n. 1, pp. 44-61.

COLANTONI M. (2013), “La comparazione su scala regionale e globale”, Sinergie, n. 37, pp. 121-153.

COLANTONI M. (2015, in corso di pubblicazione), “I punti di forza della candidatura di un parco nazionale alla rete mondiale delle riserve della biosfera UNESCO: il caso della Sila”, in Golinelli G.M. (a cura di), Patrimonio culturale e creazione di valore. La componente naturalistica, Cedam, Padova.

COMMISSIONE NAZIONALE ITALIANA DELL’UNESCO-IULM (2011), Presentazione risultati ricerca “Il valore del brand UNESCO”, http://www.unesco.it/_filesSTAMPA/2011/CS_BRAND_UNESCO.pdf.

CONNER K.R., PRAHALAD C.K. (1996), “A resource-based theory of the firm: Knowledge versus opportunism”, Organization science, vol. 7, n. 5, pp. 477-501.

CONVERY F.J., REDMOND L. (2007), “Market and price developments in the European Union emissions trading scheme”, Review of Environmental Economics and Policy, vol. 1, n. 1, pp. 88-111.

CRANE A., PALAZZO G., SPENCE L.J., MATTEN D. (2014), “Contesting the value of “creating shared value””, California management review, vol. 56, n. 2, pp. 130-153.

DI BELLA O., ZAGARELLA A. (2015 in corso di pubblicazione), “Fare rete: il network mondiale e le Reserves Associations del Programma UNESCO “Man and the Biosphere””, in Golinelli G.M. (a cura di), Patrimonio culturale e creazione di valore. La componente naturalistica, Cedam, Padova.

DE TONI A.F., COMELLO L. (2005), Prede o ragni, Utet libreria, Torino.

EISINGERICH A.B., GHARDWAJ G. (2011), “Corporate Social Responsibility: Does Social Responsibility Help Protect a Company’s Reputation?”, MIT Sloan Management Review, n. 52, p. 18.

ELKINGTON J. (1994), “Towards the suitable corporation: win-win-win business strategies for sustainable development”, California management review, vol. 36, n. 2, pp. 90-100.

ELKINGTON J. (1998), Cannibals with forks: the triple bottom line of twenty first century business, Capstone, Londra.

ELKINGTON J. (2004), “Enter the triple bottom line”, in Henriques A., Richardson J., (eds), The triple bottom line: Does it all add up, Routledge, London, pp. 1-16.

ENEKO G., SIGRID S. (2010), “Public participation for sustainability and social learning: Concepts and lessons from three case studies in Europe”, Ecological Economics, vol. 69, n. 8, pp. 1712-1722.

FAUCHEUX S., O’CONNOR M., VAN DER STRAATEN J. (1998), Sustainable development: Concepts, rationalities and strategies, Springer Netherlands.

FEDERPARCHI (2009), L’oro verde d’Italia. Percorsi, esperienze e valori del sistema delle aree naturali protette, Europarc, http://www.areeprotette.provincia.tn.it/binary/pat_aree_protette/documentazione/Dossier_Oro_Verde.1350639039.pdf.

FERRARA G. (1994), “Il rapporto impresa-ambiente: la ricerca nelle discipline economico-aziendali”, Economia e diritto del terziario, vol. 6, n. 2, pp. 551-562.

FERRARI S. (2013), “Introduzione”, Sinergie Rapporto di ricerca, n. 37, Maggio, pp. 9-12.

FRANCH M. (2010), “Le frontiere manageriali per la valorizzazione della cultura e dell’arte”, Sinergie, n. 82, pp. 95-107.

FREEMAN R.E. (1984), Strategic management: a stakeholder approach, Pitman, London.

FREY M., IRALDO F. (2009), Il management dell’ambiente e della sostenibilità oltre i confini aziendali. Dalle strategie d’impresa alla governance nei sistemi produttivi territoriali, Franco Angeli, Milano.

GATTI M., BIFERALI D., VOLPE L. (2009), “Il governo dell’impresa tra profitto e creazione di valore”, Sinergie, n. 79, pp. 145-171.

GATTI C., ESPOSITO DE FALCO S. (2012), La consonanza nel governo d’impresa: profili teorici e applicazioni, Franco Angeli, Milano.

GHOSHAL S. (2005), “Bad management theories are destroying good management practices”, Academy of Management learning and education, vol. 4, n. 1, pp. 75-91.

GONZALES P. (2013), “I vantaggi legati al riconoscimento di un territorio”, Sinergie Rapporto di ricerca, n. 37, pp. 45-55.

GOLINELLI C.M. (2002), Il territorio sistema vitale: verso un modello di analisi, Giappichelli, Torino.

GOLINELLI G.M. (2000), L’approccio sistemico al governo d’impresa. L’impresa sistema vitale, vol. I, Cedam, Padova.

GOLINELLI G.M. (2005), L’approccio sistemico al governo dell’impresa. L’impresa sistema vitale, vol. I, Cedam, Padova.

GOLINELLI G.M. (2011), L’approccio sistemico vitale (ASV) al governo dell’impresa. Verso la scientificazione dell’azione di governo, vol. II, Cedam, Padova.

GOLINELLI G.M. (a cura di) (2012), Patrimonio culturale e creazione di valore, Verso nuovi percorsi, Cedam, Padova.

GOLINELLI G.M. (Ed.) (2014), Cultural Heritage and Value Creation. Towards New Pathways, Springer International Publishing, New York.

GOLINELLI G.M. (a cura di) (2015), Patrimonio culturale e creazione di valore. La componente naturalistica, Cedam Kluwer, Padova.

GOLINELLI G.M., VOLPE L. (2012), Consonanza, valore, sostenibilità: verso l’impresa sostenibile, Cedam, Padova.

GOLINELLI G.M., SFODERA F. (2015), “Il contributo del marketing management alla valorizzazione delle aree naturali protette: la necessità di un modello ad hoc”, in Golinelli G.M. (a cura di), Patrimonio culturale e creazione di valore. La componente naturalistica, Cedam Kluwer, Padova.

GOLINELLI G.M., BARILE S., SAVIANO M., FARIOLI F., YARIME M. (2015), “Towards a common framework for knowledge co-creation: opportunities of collaboration between Service Science and Sustainability Science”, in Gummesson E., Mele C., Polese F. (Eds.) (2015), Service Dominant Logic, Network and Systems Theory and Service Science: Integrating three Perspectives for a New Service Agenda, Giannini, Napoli, pp. 1-25.

GRAY R., OWEN D., MAUNDERS K. (1988), “Corporate social reporting: emerging trends in accountability and the social contract”, Accounting, Auditing and Accountability Journal, vol. 1, n. 1, pp. 6-20.

HABISCH A., JONKER J., WAGNER M., SCHMIDPETER R. (2005), Corporate Social Responsibility Across Europe, Springer, New York.

HAMEL G., PRAHALAD C.K. (2013), Competing for the Future, Harvard Business Press, Boston MA.

HARDIN G. (1968), “The tragedy of the commons”, Science, vol. 162, n. 3859, pp. 1243-1248.

HOPWOOD B., MELLOR M., O’BRIEN G. (2005), “Sustainable development: mapping different approaches”, Sustainable development, Wiley Online Library, London. http://nrl.northumbria.ac.uk/9387/1/Mapping_Sustainable_Development.pdf (settembre 2015).

IUCN (2006), The Future of Sustainability Re-thinking Environment and Development in the Twenty-first Century, Report of the IUCN Renowned Thinkers Meeting, 29-31 January 2006.

IUCN (2008), Guidelines for Applying Protected Area Management Categories, World Commission on protected area.

IUCN (2013), Linking Landscapes Exploring the relationships between World Heritage cultural landscapes and IUCN protected areas, IUCN, Gland, Switzerland.

JESSOP B. (2000), “Globalisation, entrepreneurial cities and the social economy”, in Hamel M., Lustiger-Thaler M. (eds.), Urban movements in a globalising world, Routledge, London, pp. 81-100.

LIU J., DIETZ T., CARPENTER S.R., ALBERTI M., FOLKE C., MORAN E., TAYLOR W.W. (2007), “Complexity of coupled human and natural systems”, Science, vol. 317, n. 5844, pp. 1513-1516.

MAGGIONI V. (2010), “Una rimeditazione dei rapporti tra profitto e valore alla ricerca di una consonanza intersistemica”, Sinergie, n. 81, pp. 117-134.

MAIZZA A. (2013), “Impresa, territorio, competitività: riflessioni e prospettive di ricerca”, Sinergie, n. 90, pp. 11-21.

MARCUSE P. (1998), “Sustainability is not enough”, Environment and Urbanization, vol. 10, n. 2, pp. 103-112.

MASSARONI E., ROSSI S. (2007), “Utilizzo e distribuzione delle risorse naturali: verso l’impresa eco-efficiente”, Economia e Diritto del Terziario, vol. 19, n. 1, pp. 1000-1032.

MASSARONI E., ESPOSITO DE FALCO S., SANCETTA G., COZZOLINO A., BILOTTA A., CARRUBBO L. (2014), “Alla ricerca di un possibile principio evolutivo della teoria e della pratica d’impresa. Dinamiche di sviluppo delle modalità di produzione industriale”, in XXVI Convegno annuale di Sinergie “Manifattura: quale futuro?”, 13-14 Novembre, Cassino.

MATTEN D., MOON, J. (2008), ““Implicit” and “explicit” CSR: a conceptual framework for a comparative understanding of corporate social responsibility”, Academy of management Review, vol. 333, n. 2, pp. 404-424.

MEADOWS D.H., MEADOWS D.L., RANDERS J. (1972), The limits to growth, Universe Books, New York.

METALLO G., CUOMO M.T. (2008). “Verso l’impiego di modelli economico-finanziari per la valutazione e la valorizzazione del Patrimonio Artistico-culturale. L’esperienza dell’ambito di Nuceria Alfaterna”, Sinergie, n. 77, pp. 187-209.

MINGUZZI A., SOLIMA L. (2012), “Relazioni virtuose tra patrimonio culturale, turismo e industrie creative a supporto dei processi di sviluppo territoriale”, in XXIV Convegno annuale di Sinergie 2012 “Il territorio come giacimento di vitalità per l’impresa”, Università degli Studi del Salento, 18-19 ottobre, Lecce.

MONTELLA M. (2008), “Conoscenza e informazione del cultural heritage come spazio d’impresa”, Sinergie, n. 76, pp. 91-11.

MONTELLA M. (2009), Valore e valorizzazione del patrimonio culturale storico, Mondadori Electa, Milano.

MONTELLA M. (2012), “Valore culturale”, in Golinelli G.M. (a cura di), Patrimonio culturale e creazione di valore, Verso nuovi percorsi, Cedam, Padova, pp. 3-70.

MONTELLA M. (2014), “Cultural Value”, in Golinelli G.M. (Ed.), Cultural Heritage and Value Creation. Towards New Pathways, Springer, New York, pp. 1-51.

MONTELLA M. (2015), “Identità e missione dei beni ambientali e delle aree protette”, in Golinelli G.M. (a cura di), Patrimonio culturale e creazione di valore. La componente naturalistica, Cedam Kluwer, Padova.

O“RIORDAN T. (1989), “The Challenge for Environmentalism”, in Peet R., Thrift N. (eds.), New Models in Geography, Unwin Hyman, London.

OSTROM E. (1999), “Coping with tragedies of the commons”, Annual review of political science, vol. 2, n.1, pp. 493-535.

OSTROM E. (2009), “A General Framework for Analyzing Sustainability of Social-Ecological Systems”, Science, vol. 325, pp. 419-422.

PANICCIA P., SILVESTRELLI P., VALERI M. (a cura di) (2010), Economia e management delle attività turistiche e culturali. Destinazione, impresa, esperienza contributi di ricerca, Giappichelli, Torino.

PAYNE A.F., STORBACKA K., FROW P. (2008), “Managing the co-creation of value”, Journal of the academy of marketing science, vol. 36, n. 1, pp. 83-96.

PATTERSON A., THEOBALD K.S. (1999). “Emerging contradictions: sustainable development and the new local governance”, in Buckingham-Hatfield S., Percy S. (eds.), Constructing Local Environmental Agendas: People, Places and Participation, Routledge, London, pp. 156-171.

PELS J., BARILE S., SAVIANO M., POLESE F., CARRUBBO L. (2014), “The contribution of VSA and SDL perspectives to strategic thinking in emerging economies”, Managing Service Quality, vol. 24, n. 6, pp. 565-591.

PENCARELLI T. (2011), “Il branding territoriale e dei beni culturali”, in Montella M., Cerquetti M. (a cura di), Economia, cultura, territorio, eum, Macerata, pp. 27-43.

PENCARELLI T. (2015, a cura di), Comunicare le destinazioni balneari. Il ruolo delle Bandiere Blu in Italia, Franco Angeli, Milano.

PERRINI F., TENCATI A. (2008), Corporate social responsibility. Un approccio strategico alla gestione d’impresa, Egea, Milano.

POGUTZ S., WINN M. (2013), “Business, Ecosystems, and Biodiversity: New Horizons for Management Research”, Organization and Environment, vol. 26, n. 2, pp. 203-229.

POLESE F. (2005), “Risorse e identità locale per la valorizzazione del territorio: un percorso difficile di integrazione sistemica e networking”, in Morvillo A., Petrillo C. (a cura di), Sviluppo del territorio: Identità e integrazione - Il caso del Parco Nazionale del Cilento e del Vallo di Diano, Collana IRAT - CNR, pp.103-194.

POLESE F., MELE C., GUMMESSON E. (2014), “Addressing complexity and taking a systemic view in service research”, Managing Service Quality: An International Journal, vol. 24, n. 6, pp. 542-544.

PORTER M.E., KRAMER M.R. (2011), “The Big Idea. Creating Shared Value”, Harvard Business Review, vol. 89, n. 1/2, pp. 62-77.

PRAHALAD C.K., RAMASWAMY V. (2004), “Co-creation experiences: The next practice in value creation”, Journal of interactive marketing, vol. 18, n. 3, pp. 5-14.

RE P. (2010), “Un modello micro ed uno macro per la valutazione della creazione di valore dei musei e del settore cultura”, Sinergie, n. 82, pp. 183-203.

REYNOSO J. (2009), “Values-based Service for Sustainable Business-Lessons from IKEA”, Journal of Service Management, vol. 20, n. 4, pp. 473-475.

REYNOSO J., KANDAMPULLY J., FAN X., PAULOSE H. (2015), “Learning from socially driven service innovation in emerging economies”, Journal of Service Management, vol. 26, n. 1, pp. 156-176.

RULLANI E. (2005), “Valori d’impresa e conoscenza in un contesto ambientale a complessità crescente”, Sinergie, n. 67, pp. 103-122.

RULLANI E. (2010), Modernità sostenibile: idee, filiere e servizi per uscire dalla crisi, Marsilio Editori, Venezia.

RULLANI E. (2012), “Management in transition. Research and action in a world on the move”, Sinergie, n. 87, pp. 26-42.

RUSCONI G. (1997), Etica e impresa. Un’analisi economico-aziendale, Clueb, Bologna.

SARRA A., MAZZOCCHITTI M. (2014), “Editoriale: La dematerializzazione dei motori della crescita sostenibile”, L’industria, vol. 35, n. 4, pp. 575-588.

SAVIANO M. (2014a), “The role and involvement assigned to businesses in the post 2015 process”, in ESDN Conference 2014, A renewed policy framework for sustainable development - The international SD agenda and its impact on Europe, Rome, 6-7 November 2014.

SAVIANO M. (2014b), “L’education come leva per la transizione verso la sostenibilità”, in Settimana del Decennio UNESCO di Educazione allo Sviluppo Sostenibile, 24 novembre 2014, Roma.

SAVIANO M. (2015), “Multi-actor co-creation systems for progressing toward sustainability: criticalities and challenges”, in 5th International Conference on Sustainability Science (ICSS), Tokyo, 22-23 January.

SAVIANO M., BASSANO C., CALABRESE M. (2010), “A VSA-SS Approach to Healthcare Service Systems. The Triple Target of Efficiency, Effectiveness and Sustainability”, in Service Science, Informs, vol. 2 n. ½, pp. 41-61.

SAVIANO M., CAPUTO F. (2012), “Le scelte manageriali tra sistemi, conoscenza e vitalità”, in XXXV Convegno annuale AIDEA - Management senza confini. Gli studi di management: tradizione e paradigmi emergenti, Salerno, 4-5 Ottobre.

SAVIANO M., MAGLIOCCA P. (2003), “Programmazione negoziata e governo del territorio. Modelli, tecniche e strumenti”, Esperienze d’Impresa, n. 9, Serie Speciale 2, pp. 163-182.

SAVIANO M., PARIDA R., CAPUTO F., DATTA S.K (2014), “Health care as a worldwide concern. Insights on the Italian and Indian health care systems and PPPs from a VSA perspective”, EuroMed Journal of Business, vol. 9, n. 2, pp. 198-220.

SCIARELLI S. (2003), “Il governo dell’impresa in una società complessa: la ricerca di un equilibrio tra economia ed etica”, Sinergie, n. 61-62, pp. 97-115.

SCIARELLI S. (2005), “L’ampliamento della responsabilità sociale dell’impresa”, Sinergie, n. 67, pp. 35-43.

SEITANIDI M.M, CRANE A. (eds., 2013), Social Partnerships and Responsible Business, Routledge, London.

SEN A. (1986), Scelta, benessere, equità, Il Mulino, Bologna.

SIANO A. (2012), “La comunicazione per la sostenibilità nel management delle imprese”, Sinergie, n. 89, pp. 3-23.

SIANO A. (2014), Management della comunicazione per la sostenibilità, Franco Angeli, Milano.

SIANO A., BASILE G., CONFETTO M.G. (2006), “Il ciclo risorse-capacità-competenze nell’approccio sistemico vitale: dall’individuo all’organizzazione”, in Barile S. (a cura di), L’impresa come sistema. Contributi sull’approccio Sistemico Vitale (ASV), Giappichelli, Torino.

SIMONE C., POLESE F., IANDOLO F., CAPUTO F. (2014), “Alla ricerca di un possibile principio evolutivo della teoria e della pratica d’impresa. Il percorso degli studi dell’economia d’impresa”, in XXVI Convegno annuale di Sinergie “Manifattura: quale futuro?”, 13-14 Novembre, Cassino.

SPADAFORA S. (2013), “Il rapporto tra uomo e natura: informare, comunicare, formare ed educare”, Sinergie Rapporto di ricerca, n. 37, pp. 57-69.

TAMMA M. (2010), “Prodotti culturali e territori: l’immateriale che “vive” nella materialità”, Sinergie, n. 82, pp. 27-46

TENCATI A., ZSOLNAI L. (2009), “The collaborative enterprise”, Journal of Business Ethics, vol. 85, n. 3, pp. 367-376.

TENUTA P. (2009), Indici e modelli di sostenibilità, Franco Angeli, Milano.

TEOFILI C., CLARINO R. (2008), Riconquistare il paesaggio. La Convenzione Europea del Paesaggio e la Conservazione della Biodiversità in Italia, WWF Italia ONG ONLUS, Ministero dell’Istruzione.

TOMMASETTI A., SACCOMANNO A. (2012), “Struttura e gestione delle aziende vitivinicole campane legate alla produzione di vini provenienti da vigne storiche, ipotesi di marketing territoriale e piano strategico promozionale”. in Autori Vari, Le vigne storiche. Indagine, valorizzazione e protezione delle vigne storiche in Campania, Bari, Imago editrice, pp. 35-66.

UNESCO (1970), What is UNESCO?, UNESCO, Paris.

UNESCO (2001), Universal Declaration on cultural diversity, UNESCO, Paris.

UNESCO (2010), Man & the Biosphere (MaB). An integrated zonation systems, http://portal.unesco.org/geography/en/ev.php-URL_ID=8763&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

UNESCO-DIVISION OF ECOLOGICAL AND EARTH SCIENCE (2014), Future strategy for MaB and the World Network of Biosphere Reserves 2014-2021, UNESCO, Paris.

VAGNANI G. (2005), Ambiente fisico e dinamiche d’impresa: Verso la formulazione di un modello di analisi, Cedam, Padova.

VARGO S., LUSCH R. (2006), “Service-dominant logic: What it is, what it is not, what it might be”, in Lusch R., Vargo S. (Ed.), The service-dominant logic of marketing: Dialog, debate, and directions, M.E. Sharpe, Armonk, pp. 43-56.

VARGO S.L., MAGLIO P.P., AKAKA M.A. (2008), “On value and value co-creation: A service systems and service logic perspective”, European management journal, vol. 26, n. 3, pp. 145-152.

VARGO S.L., LUSCH R.F. (2010), “From repeat patronage to value co-creation in service ecosystems: A transcending conceptualization of relationship”, Journal of Business Market Management, vol. 4, n. 4, pp. 169-179.

VITO G. (1986), “Premesse e condizioni per la formulazione di una strategia aziendale ecologicamente efficace”, in Imprese e istituzioni nel governo dell'ambiente: atti del Convegno svoltosi a Lecce, 18-19 settembre 1997, Clueb, Bologna.

WIELAND H., POLESE F., VARGO S., LUSCH R. (2012), “Toward a service (eco) systems perspective on value creation”, International Journal of Service Science, Management, Engineering and Technology, vol. 3, n. 3, pp. 12-24.

WORLD COMMISSION ON ENVIRONMENT AND DEVELOPMENT (1987), Our Common Future, Oxford University Press, Oxford.


Riferimenti normativi

LEGGE 394/91 DEL 6 DICEMBRE 1991, Legge quadro sulle aree protette, pubblicata sulla Gazzetta Ufficiale n. 292 del 13 dicembre 1992.



Siti internet

www.asvsa.org
www.iucn.it
www.minambiente.it
www.parcosila.it
www.sustainabledevelopment.un.org
www.unesco.it
Published
2016-04-28