Il CUEIM e Sinergie per lo sviluppo del territorio: alcune note a margine (CUEIM and Sinergie for the development of territory, some notes
DOI:
https://doi.org/10.7433/s90.2013.02Keywords:
development of places, localization, corporate sustainabilityAbstract
Purpose of the paper: The paper highlights the role of CUEIM for the enhancement and the development of places and it provides some thoughts on the current capitalism.
Methodology: The study uses longitudinal analysis and deductive literature-based approach.
Findings: The paper shows that the CUEIM has offered, in the last two decades, a significant contribution to the enhancement and development of places and it suggests some changes in the perspective of current capitalism.
Research limits: The paper is a first step in investigating current paradoxes of capitalism from point of view of management studies. As such, the paper not offers a complete analysis on the subject.
Practical implications: The study suggests the corporate sustainability for respect of local stakeholders.
Originality of the work: The paper denounces some dangerous paradoxes of current capitalism.
References
BACCARANI C. (1988), “Analisi della fattibilità economica: dimensionamento della capacità produttiva e ubicazione degli stabilimenti”, Sinergie, n. 15.
BACCARANI C. (1991), “Qualità e governo dell’impresa”, Quaderni di Sinergie, n. 7.
BACCARANI C., GOLINELLI G.M. (2011), “Per una rivisitazione delle relazioni tra impresa e territorio”, Sinergie, n. 84, pp. VII-XIV.
BECATTINI G. (a cura di) (1989), Modelli locali di sviluppo, Il Mulino, Bologna.
BECATTINI G. (1989b), “Il distretto industriale come ambiente creativo”, in Benedetti E., (a cura di), Mutazioni tecnologiche e condizionamenti internazionali, Franco Angeli, Milano.
BAUMAN Z. (2005), Globalizzazione e glocalizzazione, Collana Modernità e Società, Armando Editore, Roma.
BELUSSI F., GOTTARDI G., RULLANI E. (2003) (eds.), The Net-Evolution of Local Systems - Knowledge creation, collective learning and variety of institutional arrangements, Kluwer, Dordrech.
CAFFERATA R. (2011), “Prefazione”, in Pilotti L. (a cura di), Creatività, innovazione e territorio. Ecosistemi del valore per la competizione globale, Il Mulino, Bologna.
DOZ Y., SANTOS J., WILLIAMSON P. (2002), From global to metanational: how companies win in the knowledge economy, Harvard Business School Press, Boston (MA).
DOZ Y. (2006), “Knowledge Creation, Knowledge Sharing and Organizational Structures and Processes in MNCs: A Commentary on Foss N. “Knowlege and Organization in the Theory of the MNC”, Journal of Management & Governance, vol. 10, n. 1, pp. 29-33.
GHOSHAL S., BARTLETT C.A. (1990), “The Multinational Corporation as an Interorganizational Network”, Academy of Management Review, vol. 15, n. 4, pp. 603-625.
GOLINELLI C.M. (2002), Il territorio sistema vitale. Verso un modello di analisi, Giappichelli, Torino.
GOLINELLI C.M., TRUNFIO M., LIGUORI M. (2006), “Governo e marketing del territorio”, Sinergie, Rapporti di ricerca, n. 23, pp. 17-44.
GOLINELLI G.M. (2000), L’approccio sistemico al governo dell’impresa, Cedam, Padova.
GOLINELLI G.M. (2010), L’approccio Sistemico Vitale (ASV) al governo dell’impresa. vol. 2: Verso la scientificazione dell’azione di governo, Cedam, Padova.
GOLINELLI G.M. (2012), L’approccio sistematico (ASV) al governo dell’impresa. vol. 1: L’impresa sistema vitale, Cedam, Padova.
GOLINELLI G.M., VOLPE L. (2012), Consonanza, valore, sostenibilità. Verso l’impresa sostenibile, Cedam, Padova.
KNOBEN J. (2008), Firm mobility and organizational networks: innovation, embeddedness, and economic geography, Edward Elgar, Cheltenham.
MAGNAGHI A. (2006), “Il territorio come soggetto di sviluppo delle società locali”, relazione al convegno Lo sviluppo in questione: le forme umane della trasformazione, Università di Macerata, Falconara Marittima, 8-9 novembre 2006.
ONETTI A., ZUCCHELLA A. (2012), “I sistemi locali di innovazione e internazionalizzazione: un’analisi comparata di alcune esperienze”, Sinergie, n. 89, pp. 191-208.
PANATI G., GOLINELLI G.M. (1989), Tecnica economica industriale e commerciale, NIS, Roma.
PILOTTI L. (a cura di) (2011), Creatività, innovazione e territorio. Ecosistemi del valore per la competizione globale, Il Mulino, Bologna.
QUATTROCIOCCHI B. (2012), Il Sito produttivo tra gerarchia, mercato e territorio, Edizione rivista ed ampliata, vol. 86, Cedam, Padova.
RIGBY D.K, VISHWANATH V. (2006), “Localization: The Revolution in Consumer Markets”, Harvard Business Review, vol. 84, n. 4, pp. 82-92.
RULLANI E. (1999), “L’impresa e il suo territorio: strategie di globalizzazione e di radicamento sul territorio”, Sinergie, n. 49, pp. 25-32.
SANGUIGNI V. (2006), “Imprese transnazionali e contesto locale”, Sinergie, n. 70, pp. 65-98.
SCHILLACI C.E. (2003), “Radicamento delle multinazionali e impatto sulle imprese locali”, Sinergie, n. 60, pp. 129-142.
SCHILLACI C.E., GATTI C. (2011), “E pluribus unum: intenzionalità collettiva e governo dei sistemi territoriali”, Sinergie, n. 84, pp. 21-46.
SIANO A. (2012), “La comunicazione per la sostenibilità nel management delle imprese”, Sinergie, n. 89, pp. 3-24.
VACCÀ S. (1994), “Le imprese transnazionali tra sistemi locali e sistemi globali”, Economia e Politica Industriale, n. 84, pp. 23-62.
VARALDO R. (1995), “Dall’impresa localizzata all’impresa radicata”, Sinergie, n. 36/37, pp. 27-44.
VARALDO R. (1997), “Le medie imprese radicate nei distretti industriali: tratti distintivi”, Impresa & Stato, n. 41.
VARALDO R., CAROLI M.G. (1999), “Il marketing del territorio: ipotesi di un percorso di ricerca”, Sinergie, n. 49, pp. 9-10.
ZUCCHELLA A. (2006), La crescita internazionale dell’impresa: le scelte di localizzazione”, Sinergie, n. 24, pp. 3-12.